უძველესი ქართული ხელნაწერების საფუძველზე შექმნილი შრიფტები- რას ჰყვება კალიგრაფი, რომელმაც მათ შექმნაზე იმუშავა
უძველესი ქართული ხელნაწერების საფუძველზე ანბანის სამი სახეობის შრიფტი – "ანბანდიდი“, "გრაგნილი“ და "მედეა“ შეიქმნა, რომელსაც საზოგადოებას 30 ნოემბერს წარუდგენენ.
მათზე კალიგრაფმა დავით მაისურაძემ იმუშავა. ასომთავრულს საფუძვლად დაედო IX საუკუნის გამორჩეული ხელნაწერი "ანბანდიდი სახარება“, ნუსხურს – XV საუკუნის კონდაკი "იოანე ოქროპირის ჟამისწირვა“, მხედრული შრიფტი კი XVII საუკუნის ძეგლის "იაზონისა და მედეას ამბავის“ მიხედვით შეიქმნა. შრიფტები ნებისმიერი დაინტერესებული პირისთვის სრულიად უსასყიდლოდ იქნება ხელმისაწვდომი.
უნდა ვთქვათ, რომ ბატონი დავითის მიერ არაერთი შრიფტია შექმნილი, რომელიც დღეს აქტიურად გამოიყენება. საერთოდ, რა არის კალიგრაფია და ვინ არის კალიგრაფი, - ამაზე საკუთარი გამოცდილებიდან გამომდინარე დავით მაისურაძე გვესაუბრება.- კალიგრაფი ანბანის დიზაინერია, რომლის მთავარი ფუნქცია არის, მკითხველს ისეთი ვიზუალის ანბანი შესთავაზოს, რომელიც შესაბამის ტექსტს შეესატყვისება და ამ თუ იმ კალიგრაფიით არის გადაწერილი. არსებობს სხვადახვა მიმართულების კალიგრაფია, მაგალითად, წიგნის, რომლის მთავრი ფუნქცია, მარტივად, სწრაფად კითხვადი და თვალისთვის ნაკლებად დამღლელი შრიფტების შემუშავებაა. მათ შორის, კომპიტერული შრიფტების შექმნაც კალიგრაფების ამოცანაა.
არის კიდევ მხატვრული კალიგრაფია. მნახველს პრაქტიკულად ანბანით ხატვას ვთავაზობთ - ანბანით მხატვრულ ნამუშევარს ვქმნით. წაროიდგინეთ, ვიღებთ რაღაც ნაწარმოებს და მისი შინაარსიდან გამომდინარე, ავტორის ემოციას ვკითხულობთ. ჩვენეულ ხედვას უკვე მოხაზულობებში გადმოვცემთ.
- დიდი ხანია, ამ დარგში საქმიანობთ?
- ეს სფერო ბავშვობიდან მაინტერესებდა და 2010 წელს უკვე სკოლაც დავაარსე, სადაც კალიგრაფიას ახალგაზრდებს და ზრდასრულებსაც ვასწავლი.
- რაში იყენებენ ადამიანები ამ ცოდნას?
- ნებისმიერ ჩვენგანს ყოველ ფეხის ნაბიჯზე ხვდება კალიგრაფის ნამუშევარი, რასაც შეიძლება, ყურადღებას არც აქცევს. ეს არის მაგალითად, ლოგოები, გარეკნები, პლაკატები, სარეკლამო ბანერები, ამ ყველაფერზე კალიგრაფი შრომობს, რომ თვალისთვის ყურადღების მისაქცევად ეფექტური წარწერა შექმნას. შეიძლება ეს უბრალოდ კომპიუტერული შრიფტიც იყოს, რომელიც კომპიუტერში გვაქვს და ამ შრიფტით ყოველდღიურად ტექსტებს ვკრეფთ.
მოკლედ, ამ ყველაფრის უკან დგას ადამიანი, კალიგრაფი, რომელიც ჯერ ფანქრით მოხატავს მომავალ ნამუშევარს, მერე კალმით ასრულებს, სადაც ტუშს და მელანს იყენებს. საბოლოოდ ეს ნაშრომი ციფრულდება და ელქტრონულ სახეს იღებს. განაგრძეთ კითხვა
ლალი ფაცია